Dag 3 (Ikeaa), 4 (Statistieek) en 5 (Verhuizennn)

Zo, één lang verhaal voor drie dagen. Inmiddels zit ik mijn kamer, lekker op mijn bedje een beetje te typen voor mijn Hollandsche fans (virtuele handtekening op aanvraag). Nou, daar gaat ‘ie dan:

Zondag (dag 3)

Op zondag heb ik ‘s ochtends heerlijk sloom gedaan, dat had ik wel verdiend, vond ik zo. Aan het begin van de middag heb ik uitgezocht hoe ik vanaf mijn AirBnB bij de Ikea kon komen (ja, Ikea. Dat hebben ze hier ook!) – bleek hartstikke makkelijk. Stukkie bus, stukkie lopen. Doen we even.

De bus stopte gelukkig superdichtbij – aan het einde van mijn straat, zegmaar. Yay, net als thuis dus. Leuke was dat de bus echt helemaal door de stad heenging en langs de Main Campus van Yale. Nou, dan dacht je dat Leiden fancy was. Ha. Hahaha. Yale is echt kei-fancy.

Na het stukkie bus moest ik dus nog een stukkie lopen, en toen zag ik eekhoorntjes, jee! Eekhoorntjes (of Eenkorfjes, zoals mijn destijds 6-jarige zusje zei) zie je hier eigenlijk heel erg veel. Word ik lekker vrolijk van.

Nou, als er een winkel is die goed is in duidelijke opzet, wereldwijd, dan is het de Ikea wel. Exact hetzelfde als thuis, alleen dan met Amerikanen. Ik heb lekker spullies gehaald en die weer mee naar huis gesleept (en het was warm en mijn voeten deden pijn – feestje!). Thuis heb ik lekker salade gegeten en van de komkommer en paprika die over was, heb ik bakjes (nieuwe, van de Ikeaaa) gevuld met frisgroentjes voor mijn Yale-dagen.

En ‘s avonds natuurlijk weer niets doen. Je zou haast gaan denken dat ik lui ben.

Maandag (dag 4)

Maandag mocht ik lekker weer aan de slag bij Yale. Maarrrrr…. Niet voor ik bij het OISS langs was geweest voor oriëntatie. Het OISS is the International Office for Students and Scholars, en laat ik nou net onder één van die twee vallen (ik weet stiekem eigenlijk nog steeds niet welke)! Daar gingen ze even uitleggen hoe visitor-vriendelijk ze eigenlijk zijn bij Yale. Dat is echt ongelofelijk, hoor! Ze organiseren van alles (rondwandelingen, daguitjes naar Boston, kanoën, spelletjesavonden, van alles). Daarnaast heeft Yale een hele hoop veiligheids-opties beschikbaar. Zo kun je ‘s avonds (na 6’en) een nummer bellen en dan loopt er iemand met je mee naar huis, als je dat prettig vind. Of als je huis wat verder is, dan wordt je gebracht met de auto. En over de hele campus (basically de halve stad, dus) zijn er emergency phones geïnstalleerd, een grote blauwe knop die je in kunt drukken in geval van nood (en geval van nood is al als je je tast kwijt bent, zegmaar). En dan weet de Yale police ook gelijk waar je bent, en dan komen ze je helpen. Oh, en er zijn speciale Yale shuttles, die rijden door de hele stad en dan hoef je niet de $1.50 voor de bus te betalen. Luxeleventje, hierzo.

img_3309
Het origineel, waar mijn werk op gebaseerd is.

Nougoed, daarna door naar het CSC, om aan de slag te gaan met een project. Samen met Helena heb ik besloten met twee projecten bezig te gaan: eentje over affective touch (wat dat doet in het brein van mama’s) en eentje over parity en infant cues, dus of de hoeveelheid kinderen die je al hebt, invloed heeft op wat je brein doet met signalen van je baby. Ik ben met het tweede project begonnen, lekker data inspecteren. Er zijn ongetwijfeld een hoop mensen die daar iets minder gelukkig van worden dan ik, ghehe. Maar ik ben er heerlijk de rest van de dag zoet mee geweest. Aan het einde van de middag had ik nog twee lectures, over het medische systeem van de VS en over het meerijden met dronken mensen in de adolescentie (niet hoe, foei. Het ging over waarom jongeren dat doen, welke factoren daarop van invloed zijn).

Dinsdag (dag 5)

Ik zie hier nu ‘dag 5’ staan, en nu realiseer ik me pas hoe hard het eigenlijk gaat. Aan de ene kant voelt het alsof ik hier al best wel lang ben (blijkbaar begin ik aardig in te burgeren), aan de andere kant voelt het alsof ik er pas net ben. Maar vijf dagen is best veel, eigenlijk! De eerste week zit er al bijna op!

Vannacht heeft het geregend, net als de halve dag vandaag. En ja, dat is meldenswaardig, want het is hier tot nu toe prachtig weer geweest. Dat beviel me eigenlijk wel.

Vandaag heb ik verder gewerkt aan de dataset over parity, en heb ik alles zo voorbereid dat ik morgen de belangrijkste analyses kan gaan draaien. Erg, érg leuk. Wordt Renate blij van. ‘s Middags nog Journal club, dus discussiëren met de andere interns over het artikel van deze week (en de lecture van gister die daarbij hoorde). Daar kijk ik nog een beetje de kat uit de boom, het is een vrij grote groep die er al drie weken meer op heeft zitten dan ik, dus ik durf me er nog niet heel erg tussen te wurmen.

Toen ik om 5 uur klaar was, ging ik naar mijn AirBnb om mijn spullen op te halen en ze mee te slepen naar mijn nieuwe, permanentere, plekje. Mijn koffer was onprettig zwaar en de Ikea-tas erboven op deed dat niet veel goeds. Maar, ik heb het overleefd! Ik ben (weliswaar met zere handen van het slepen) veilig aangekomen. De kamer is heel groot, met eigen badkamer, joechei! Ik zit helemaal bovenin het huis. Ik heb momenteel twee huisgenoten, die zijn erg aardig. In de loop van de komende week gaan zij alleen weg, en dan komen er twee stellen voor in de plaats. Ik ben benieuwd! Morgen ga ik ook eventjes schoonmaakspullies kopen, dat vind ik toch een iets prettiger idee, ghehe.

Zo. Nu ga ik lekker onderuit zakken op mijn bed.

Leedur!

 

 

4 Comments Add yours

  1. Pom says:

    Yay, je eigen plekje! Ziet er goed uuuuit! En goed gesleept, jij. Ik wou dat onze campus zo fancy was…

    Like

    1. Renate says:

      Tja, dat heb je he, met Utrecht… Utrecht is nou eenmaal geen Leiden (of Yale, for that matter).
      En ik had wel twee dagen zere handpalmen van het slepen 😦

      Like

  2. Tante A says:

    Gaat heel goed zo te lezen. Heb je nog een beetje een leuk uitzicht? Zie volgens mij een mooie schuifdeur… Had je niet op de blauwe knop kunnen drukken, zodat ze je kwamen helpen?? 😂

    Like

    1. Renate says:

      Ik zie bomen als ik naar buiten kijk. Ik zit aan de rand van een speeltuinveld, met allemaal bomen rondom. Maar het gaat inderdaad heel goed 🙂

      Like

Leave a Reply

