Dag 17 – NEW YORK FREAKING CITY

Goed, voor de enthousiastelingen die de titels van mijn blog niet lezen: Foei. Maar – op zondag 10 juli was het dus zo ver: Renate ging naar New York! Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik niet had verwacht daar ooit terecht te komen. Of misschien veel later in mijn leven.

Het was een best bizarre ervaring. En dat was niet alleen omdat ik dacht dat mijn kaartje fout was. (Leuk verhaal: Er stond op dat hij geldig was op 9/7/2016. En ik – in al mijn slimheid en wakkerheid – met schrik in mijn knieën een medewerker zoeken, dat mijn kaartje gister geldig was. Nou, nee dus. Renate is een ei. In Amerika doen ze natuurlijk lekker moeilijk met datum (maand / dag / jaar). Wist ik wel.)

Maar New York dus. Ik hou zelf meer van echt oude steden, maar het blijft een hele ervaring. Het is een enorm fascinerende stad, de gebouwen zijn echt gi-gan-tisch. Ik had van mijn lieve nichtje Merel een enorme lijst gekregen met wat ik allemaal moest bezoeken, en ik heb geprobeerd zoveel mogelijk te bekijken. Het fijne is dat die dingen allemaal op loopafstand zijn (okee, beetje afhankelijk van wat je als ‘loopafstand’ bestempeld), dus ik heb een hele hoop gezien.

In de trein (het was een reis van een uur of twee) kon ik op een gegeven moment de stad al zien liggen, toen kreeg ik wel even een AAAAAAAH-gevoel.

Ik ben begonnen bij het Empire State Building, dan kreeg ik gelijk een heel overzicht van de stad. Ik hoopte dan ergens dat ik me ook een beetje zou kunnen oriënteren op waar alles ligt (hahaha. Eeuwig optimistisch, ik). Ik moet zeggen dat ik de lift al een ervaring vond, zo lang sta ik nooit in de lift naar boven. Okee, de lift in de flat van mijn opa en oma is ook ongeveer zo snel. Maar die hoeft maar 7 verdiepingen en dit waren er 86. Als je ooit naar New York gaat, sla het Empire State Building niet over. Het is een geweldige manier om de stad in je op te nemen. Ik heb ongeveer zes rondjes gelopen op het main deck en tigduizend foto’s genomen (maar nee, ze zijn niet allemaal even mooi). Heel gaaf. Oh, en vanaf daar kon ik ook het Vrijheidsbeeld zien! Dat was weer handig, dan hoefde ik daar niet langs (dat was namelijk zelfs niet op mijn loopafstand).

Daarna ben ik nog langs het Rockefeller Center geweest, langs Bryant Park, Times Square (uiteraard), het Chrysler Building (oh, daar heb ik ook nog een mooi verhaal over), St. Partick’s Cathedral heb ik ook gezien, Grand Central Terminal uiteraard, het St. Regis-Sheraton Hotel heb ik gezien, Radio City Music Hall, Central Park en de New York Public Library.

Chrysler Building dus. Ik liep Grand Central Terminal uit, op zoek naar het Empire State. Ik had het idee dat ik de verkeerde kant op liep, dus ik viste mijn telefoon op voor navigatie. Stonden er ineens een vader en zoon naast mij naar boven te kijken en te oeh-en-ahen. Begon ik me toch af te vragen waarom, dus ik kijk maar eens omhoog en herken wel iets van het gebouw. Ik dacht: oeh, mooi gebouw, ik maak wel een foto, misschien kan ik later ontdekken wat het is. Toen liep ik terug (ik moest de andere kant op), en toen zag ik dus op een bordje op het gebouw welk gebouw het was. Toen had ik even een klein foei-Renate-momentje.

Central Park was ook heel tof. Het is een heel vreemd iets, een stukje rust en natuur in een stad als New York. Ennnnnn! Ik had even een Disney-prinses-moment! Hoogtepunt van de dag. Eekhoorns zitten dus heel erg niet stil, dus ik heb er helaas geen goeie foto van. Dan moeten jullie me maar op mijn woord geloven, als ik vertel dat hij zelfs nog even met pootjes op knie heeft gezeten :D.

Nougoed, ik heb echt een dag volgemaakt met rondlopen en kijken en fotograferen. Rond zes uur was ik helemaal afgedraaid, dus toen ben ik maar weer op weg naar huis gegaan (ik moest toch nog twee uur reizen). Het was echt een heel toffe ervaring. Vooral omdat je nu series en films met nieuwe ogen bekijken (OOH KIJK DAAR BEN IK OOK GEWEEST-ogen, zegmaar).

 

— Foto’s komen in een aparte blog! —

2 Comments Add yours

  1. Pom says:

    AAHH ZO GAAF! Zo stoer dat je NYC in je eentje hebt gedaan!

    Like

    1. Renate says:

      Jaaa, maar samen met iemand is leuker, hoor 🙂

      Like

Leave a Reply

